Camp-innDe Camp-Inn is een overdekte camping in een een leegstaand kantoorgebouw. Aanleiding voor de ontwikkeling van dit Wijkwiskundige concept was een prijsvraag van Rochdale waarvoor we in samenwerking met art director Mike Rozemeijer (Dogobino) een projectplan hebben ingezonden. De uitdaging: hoe leegstaande kantoorpanden zo te transformeren dat andere functies mogelijk worden? Aan de ene kant is er behoefte aan 13.000 extra hotelkamers in de regio Amsterdam, daarnaast staat er 1,5 miljoen vierkante meter kantoor leeg. Onze oplossing is het concept Camp-inn: een overdekte camping in een leegstaand gebouw met een duurzaam, creatief, mondiaal en gastvrij karakter. Camp-Inn biedt (inter)nationale reizigers de mogelijkheid om op unieke wijze in onze wereldstad te verblijven. Het kent alle voordelen van het kamperen en niet de nadelen (o.a. regen, kou, klein/krap). We presenteerden Camp-Inn tijdens de 'Open kantorendag Amsterdam' en wonnen hiermee de pitch! Hierdoor konden wij tijdens Talk of the Town in Pakhuis de Zwijger tijdens de finale ons concept nogmaals pitchen aan tien groot 'leeg-kantoorbezitters' en voor een volle zaal geinteresseerden. Op dit moment werken we ons projectvoorstel verder uit. Wilt u meedenken of meedoen, laat het ons vooral weten! 1+1=3 CAMP-INN EXPEDITIE De Camp-Inn kan gekoppeld worden aan een evenement. Gedurende het evenement zullen drie onderzoeksgroepen van 5 multidisciplinaire studenten een 'wijkscan' uitvoeren, gebruik makend van het door Wijkwiskunde vervaardigde wijkspel en dmv verschillende (stadsantropologische) onderzoekstechnieken. Tevens wordt er een behoefte-onderzoek uitgevoerd worden met als hoofdvraag waarvoor de leegstaande vierkante meters het best gebruikt kunnen worden of hoe een hurende partij te koppelen aan de leegstaande ruimte. Doel van het onderzoeks/kampeer evenement, is om via diverse onderzoeksmethodes, in een korte tijdsperiode (3 dagen) informatie op te halen over de sociale, fysieke, culturele en economische omgeving van de Camp-Inn. Het Camp-Inn concept en de resultaten van de expeditie beogen verduidelijking te geven over de identiteit van de Camp-Inn locatie, het imago van de locatie en te komen tot aanbevelingen voor het mogelijk toekomstig gebruik van het gebouw. Stakeholders zullen ter afsluiting van het weekend een presentatie krijgen van de resultaten van de verschillende onderzoeksgroepen. Hierbij worden onder andere de 'ankerpuntkaarten' aangeboden. Bureau Wijkwiskunde zal naderhand de resultaten bij elkaar brengen om te komen tot een rapport met aanbevelingen en een communicatiemap. Uitvoering: De teamleden worden geselecteerd en worden vooraf uitgenodigd in de studio van bureau wijkwiskunde zodat ze zich in teamverband kunnen voorbereiden: vooronderzoek kunnen verrichten (interview afspraken maken, geschiedenis bestuderen) + strategieën uitzetten( nieuwe onderzoekstechnieken bedenken en gaan inzetten). Eerste opdrachten worden gegeven. CAMP-INN SPEL Tijdens de Camp-Inn expeditie zal een groot spel worden gespeeld. Het spel duurt twee dagen en een nacht. Het spel bestaat uit diverse ronden: verdiepingsonderzoek; specifieke opdrachtronden; een quiz; en een nachtspel. Alles wat er in het weekeinde plaatsvindt, kan onderdeel worden van het spel. Voor de Camp-Inn organisatie bekend; voor deelnemers verrassend dus zij moeten scherp blijven. Het spel zal de onderzoekers op speelse wijze dwingen het gebouw en omliggende buurt op een verschillende manieren te bestuderen. De teams zullen gebruik maken van wijkkaarten, ankerpuntenkaarten, audiovisuele onderzoekstechnieken & participerende observatie. |
|