Buurtonderzoek in Tivoli, gepresenteerd aan Woonbedrijf
In opdracht van woningcorporatie Woonbedrijf deden wij volgens Wijkwiskundige methodiek stadsantropologisch onderzoek in de wijk Tivoli in Eindhoven. We logeerden een week middenin de buurt en voerden een uitgebreid kwalitatief buurtonderzoek uit in de buurt. Dit onderzoek is vervolgens gepresenteerd aan Woonbedrijf. Op de site van Woonbedrijf staat een mooie samenvatting van de impact en het vervolg van ons onderzoek:
'De komende jaren staat Tivoli in het teken van groot onderhoud en sloop- nieuwbouw. De woningen brengen we weer technisch up-to-date. Uiteraard kijken we ook naar de toekomstvisie van de wijk. Wat wil de ‘Tivoliaan’? Hoe is het wonen in Tivoli? Wat vinden onze bewoners fijn en wat juist niet? En voor welke nieuwe bewoners is de wijk interessant? Woonbedrijf maakte al eerder een doorkijk (visie) naar Tivoli in 2025. Bureau Wijkwiskunde toetste onze toekomstvisie. Deze groep antropologen logeerde, op onze uitnodiging, een week lang in Tivoli. En deed op een laagdrempelige manier een uitgebreid kwalitatief buurtonderzoek. Bewoners, ondernemers en ook een aantal professionals, kwamen aan het woord. Zo keek Wijkwiskunde voor ons eens door een heel andere bril naar deze buurt. De uitkomsten van hun week ‘als Tivoliaan’ werd een mooie verzameling foto’s, video’s, uitspraken, interviews, conclusies en aanbevelingen. Vaak heel herkenbaar, soms ook verrassend. Het leverde naast levendige discussie, veel inspiratie op. En voor Woonbedrijf nieuwe speerpunten, die we meteen in de praktijk gaan brengen. Daarmee legt dit onderzoek een sterkere basis voor een actieplan met samenwerkende partijen en de bewonersorganisatie. Zo leidt de frisse antropologische blik dus tot een aantal nieuwe ideeën voor een (nóg) mooier Tivoli.'
Klik hier om het hele artikel op de site van Woonbedrijf te lezen. Meer weten over dit Wijkwiskundige buurtonderzoek? Klik hier voor meer info.
'De komende jaren staat Tivoli in het teken van groot onderhoud en sloop- nieuwbouw. De woningen brengen we weer technisch up-to-date. Uiteraard kijken we ook naar de toekomstvisie van de wijk. Wat wil de ‘Tivoliaan’? Hoe is het wonen in Tivoli? Wat vinden onze bewoners fijn en wat juist niet? En voor welke nieuwe bewoners is de wijk interessant? Woonbedrijf maakte al eerder een doorkijk (visie) naar Tivoli in 2025. Bureau Wijkwiskunde toetste onze toekomstvisie. Deze groep antropologen logeerde, op onze uitnodiging, een week lang in Tivoli. En deed op een laagdrempelige manier een uitgebreid kwalitatief buurtonderzoek. Bewoners, ondernemers en ook een aantal professionals, kwamen aan het woord. Zo keek Wijkwiskunde voor ons eens door een heel andere bril naar deze buurt. De uitkomsten van hun week ‘als Tivoliaan’ werd een mooie verzameling foto’s, video’s, uitspraken, interviews, conclusies en aanbevelingen. Vaak heel herkenbaar, soms ook verrassend. Het leverde naast levendige discussie, veel inspiratie op. En voor Woonbedrijf nieuwe speerpunten, die we meteen in de praktijk gaan brengen. Daarmee legt dit onderzoek een sterkere basis voor een actieplan met samenwerkende partijen en de bewonersorganisatie. Zo leidt de frisse antropologische blik dus tot een aantal nieuwe ideeën voor een (nóg) mooier Tivoli.'
Klik hier om het hele artikel op de site van Woonbedrijf te lezen. Meer weten over dit Wijkwiskundige buurtonderzoek? Klik hier voor meer info.
Buurtonderzoek in Tivoli, veldwerk
Vanuit de door Woonbedrijf beschikbaar gestelde logeerwoning verbleven we met ons Wijkwiskundig onderzoeksteam -van afwisselend 11 veldwerkers- precies één week, dag en nacht, middenin de buurt.
Tijdens dit buurtonderzoek maken wij gebruik van verschillende onderzoeksmethoden: (participerende) observatie, (semi-) gestructureerde interviews, mental-mapping, fotografie en film, straat- en groepsgesprekken. We verrichten in korte tijd intensief onderzoek naar de verschillende schaalniveaus, kijkrichtingen, pijlers en sociaal-fysieke ankerpunten in de wijk. Het eindresultaat, in de vorm van een ankerpuntenkaart, geeft aanknopingspunten ter verbetering van de wijk en levert inspirerende, toepasbare adviezen en aanbevelingen op het gebied van leefbaarheid, openbare ruimte, sociale cohesie, identiteit en imago. Binnen dit buurtonderzoek richten wij een groot deel van onze aandacht op de bewoners en ondernemers van Tivoli. In onze ogen zijn zij dé ervaringsdeskundigen en het beste op de hoogte van wat er leeft en waar precies behoefte aan is in de buurt. We nemen daarom de tijd om de buurt en haar mensen te leren kennen. Wij doen dit door middel van observatie en het interviewen van bewoners en zogenaamde 'gatekeepers'; mensen die veel weten over de buurt en/of veel bewoners kennen.
Veldwerkfoto's uit de wijk: