TIME GAINED, Incorporating transferia into the future life of man and car.
opdrachtgever: Gemeente Eindhoven onderzoeksvraag: Transferia vergroten de mobiliteit en bestrijden de files, maar hoe kunnen ze in de nabije toekomst de veranderende behoeften van de mens bijbenen en up to date blijven met aanstormende alternatieven voor fossiele brandstoffen zonder ecologische en cultuurhistorische schade aan te richten? Wat te doen als de automobiliteit niet meer verder kan groeien en er een grotere vraag naar collectief vervoer met groeimogelijkheden ontstaat? Volstaat het transferium in haar huidige vorm dan nog? In deze ontwerpstudie worden de mogelijke antwoorden op deze vragen benaderd door het transferium op te nemen in de toekomstige levenscyclus van mens en auto en door het transferium stap voor stap te transformeren van een transitzone naar een verblijfsgebied waar vrije tijd, werk en sociale contacten samenkomen. Het transferium wordt een weerspiegeling van de identiteit van de gebruiker. probleemstelling: De huidige transferia in Nederland en Europa zijn transitzones in optima forma; gericht op parkeren niet op verblijven. Ontworpen voor de auto en niet voor de mens. Een overgangslocatie tussen twee bestemmingen in; ontworpen om er functioneel een groot aantal auto's te kunnen parkeren en de gebruiker snel over te laten stappen op het openbaar vervoer. Opvallend is dat de mens als gebruiker en de mogelijkheid tot de ecologische, landschappelijke en cultuurhistorische ontwikkeling van de waarden van de transferia locaties vaak ontbreken: er is geen evenwicht tussen mens en machine en de menselijk maat mist. Het gebruik maken van een transferium wordt dan ook vaak ervaren als noodzakelijk, onprettig, onpersoonlijk en tijdrovend. Deze constatering sluit niet aan op de toekomstige behoefte van de mens in relatie tot duurzame (auto)mobiliteit, de nieuwe manier van tijdsbesteding en gebruik van energie in de toekomst. toekomstbeeld: Wij richten ons erop dat de keuze voor het transferium een bewuste aanvulling wordt op het dagelijks leven in plaats van een noodzakelijk kwaad. Door het transferium te transformeren van een transitzone naar een verblijfsgebied en deze vanuit de locatie te ontwikkelen, sluit het transferium aan bij de behoefte van mens en de auto in de toekomst. Hiervoor analyseren we de toekomstige (behoefte van de) mens en de auto en koppelen deze aan de mogelijkheden en kwaliteiten van de transferia locaties. De tijdsbesteding van de mens zal in de toekomst veranderen: activiteiten zullen meer en meer samenvloeien, functies zullen worden gecombineerd en verbindingen sneller gemaakt. In de samenleving heerst een breed besef dat de huidige wijze van produceren en consumeren ten koste gaat van de aarde, het milieu, andere mensen (hier en elders) en onszelf. De toekomst ligt in het sparen en teruggeven van energie in plaats van het uitputten van de fossiele brandstoffen. De mens van de toekomst streeft naar duurzaamheid in een brede economische, ecologische en sociale betekenis. auto van de toekomst: Ook de auto van de toekomst zal steeds beter inspelen op de mens en haar verlangens. Naast de verhoging van gebruiksvriendelijkheid en comfort zal de grootste verandering in de toekomst zich laten zien in het gebruik van niet-fossiele brandstoffen. Het gebruik van waterstoftechnologie, biologisch gas en biobrandstof zullen de toekomst van de automobiliteit veranderen. Na ruim 100 jaar fossiele brandstoffen te hebben gebruikt, liggen de oplossingen nu in de diverse combinaties van deze alternatieven Het voordeel is dat het fossiele energie spaart, energiezekerheid voor de toekomst biedt en bijvoorbeeld zorgt voor werkgelegenheid voor boeren. Zij zullen de brandstof van de toekomst verbouwen in de vorm van oliehoudende gewassen. Het biologisch materiaal in het verre verleden, zoals aardolie, aardgas en kolen, zal gespaard blijven voor andere toepassingen. locatie van de toekomst: De nieuwe manier van transferia bouwen is niet zomaar slopen en nieuwbouw plegen, maar de identiteit van de plek bewaren en bewaken, binding met de locatie zoeken en een duurzame ontwikkeling bewerkstelligen . De ziel of het hart van de plek is daarbij niet gebonden aan landsgrenzen of aan tijd of van 1 generatie bewoners alleen, het is het sociale weefsel van de stad en sluit duurzaam aan bij de locale identiteit en de economie. Bij het vinden van een locatie voor een toekomstig transferium kan gestreefd worden naar het behoud en de ontwikkeling van de ecologische, landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de locatie. Er dient rekening te worden gehouden met het gebruik van het groen en het dynamische karakter van het stadsmilieu. bewustwording: De focus ligt op het bewustwordingsproces dat de mens onderdeel is van een wederkerig systeem, waarbinnen functies en gebruikers in symbiotische samen¬hang zijn met elkaar. Niet alleen gebruiken maar ook (terug) geven, vergelijkbaar met een ecosysteem in de natuur. We kiezen voor het combineren van functies in een transferium, bijvoorbeeld parkeren, produceren van voedsel, brandstof tanken en overstappen onder 1 dak en in harmonie met de omgeving. Het gaat om het maken van de juiste keuzes: inspelen op de mens van de toekomst, de auto van de toekomst en de kwaliteit van de omgeving. Het transferium kan een verblijfgebied zijn dat dusdanig aantrekkelijk is dat men hiervoor een bewuste keuze maakt om ervan gebruik te maken, er gezien te worden en erbij te horen. Niet in de file staan maar kiezen voor het transferium en het milieubewustere openbaar vervoer, wordt daarmee een logische keuze. 'The proposed form of the transferia is based on the lifecycle: the ecosystym where functions and users are connected in a symbiotic manner. A place where car and man meet and greet.' toekomstig transferium: een voorbeeld, exemplarisch voor het transferium van de toekomst is voeding. Specifiek voor de eindhovense locatie; er stond een boerderij, door hier gebruik van te maken en als startpunt te nemen wordt gebruik gemaakt van een eeuwenoude traditie op die plek. Voeding, het verbouwen en transporteren ervan is een zichtbaar voorbeeld waar men zelf een keuze in kan maken. Het transferium zou zelfvoorzienend kunnen zijn, zijn eigen voedsel verbouwen en eventueel een aanvulling zijn voor locale boeren en de locale economie voeden. Slowfood ipv fastfood. De binding met de locatie zal vergroot worden en daarmee een duurzaam gebruik van het transferium. uitkomsten: De tijdsbesteding van de mens zal in de toekomst veranderen: activiteiten zullen meer en meer samenvloeien, functies zullen worden gecombineerd en verbindingen sneller gemaakt. Voeding en mobiliteit worden gecombineerd. De mens van de toekomst streeft naar duurzaamheid in een brede economische, ecologische en sociale betekenis. Ook de auto van de toekomst zal steeds beter inspelen op de mens en zijn verlangens. In de toekomst zal het genereren van alternatieve brandstoffen steeds belangrijker worden, in plaats van de reserves uitputten die zijn ontstaan uit resten van biologisch materiaal in het verre verleden. Locatie nu en toekomst. De nieuwe manier van transferia bouwen is niet zomaar slopen en nieuwbouw plegen, maar de identiteit van de plek bewaren en bewaken, binding met de locatie zoeken en een duurzame ontwikkeling bewerkstelligen. çonclusie research: tijd, Het transferium vormt in de toekomst de connectie tussen ontmoeten, ontspannen en transporteren. Het transferium krijgt meerdere tijdsdimensies en functies die aansluiten op de leefwereld van de gebruiker. De extra stappen; parkeren buiten de stad en overstappen op het OV, zijn de moeite waard want het transferium wordt een logisch onderdeel van de levenscyclus. Geen verloren tijd maar gewonnen tijd; informatie, contacten en energie worden opgeladen terwijl je zelf ergens anders bent en verder gaat. Het kiezen voor een transferium door mensen die een bewuste keuze willen en durven maken en hier de moeite voor willen doen, sluit ons inziens aan bij een toekomstvisie die past bij de duurzame ontwikkeling van de wereld. vorm en functie: De vorm en functies van het transferium zijn onderdeel van de levenscyclus van mens en auto waarbinnen functies en gebruik in symbiose samenkomen en in samenhang zijn met de tijdsbesteding van haar gebruikers. Het transferium vormt de verbinding tussen thuis en de stad. Bij het vinden van een locatie voor een toekomstig transferium kan gestreefd worden naar het behoud en de ontwikkeling van de ecologische, landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de locatie. De locatie van de toekomst is bijvoorbeeld een zelfregulerend systeem. Mogelijkheden (waar in welke streek het ligt, de cultuur, behoeftes vanuit de stad) en verleden (wat was de rijkdom van de plek), biedt inspiratie voor de invulling. aanbevelingen: De aanbevelingen komen vanuit drie invalshoeken. Vanuit de tijdsbesteding: Zorg dat het gebruik van het transferium geen verloren tijd is maar gewonnen tijd; informatie, contacten en energie worden opgeladen terwijl je zelf ergens anders bent en verder gaat. Breng naast parkeren verschillende functies bij elkaar. Vanuit een ecosysteem: Maak het transferium energie regulerend: voor wat hoort wat. Faciliteer voorzieningen voor de auto van de toekomst, bijvoorbeeld door windmolens en zonnecellen bij het transferium te plaatste zodat de elektriciteit die nodig is om de auto’s op te laden, rechtstreeks 'getankt' kan worden tijdens het parkeren. Richt het transferium in als onderdeel van een ecosysteem waarbinnen functies en gebruikers in symbiotische samen¬hang zijn met elkaar: auto en mens komen samen. Zet in op die doelgroep van mensen die bewust leven, mensen die bereid zijn om hun auto weg te zetten en ook voor de ervaring naar een transferium willen komen. Vanuit de locatie: Transformeer het transferium van een transitzone naar een verblijfsgebied, door ervoor te zorgen dat mensen een bewuste keuze maken om van een transferium gebruik te maken, dat ze er gezien willen worden en erbij willen horen. Dit kan worden bereikt door het transferium op te nemen in de toekomstige levenscyclus van de mens en de auto. Behoud de identiteit van de plek. Ontwikkel een nieuwe manier van stedenbouw: bewaar, bewaak en verbind met de locatie en zorg voor duurzame ontwikkeling. Specialiseer en thematiseer transferia om aansluiting te vinden met bepaalde groepen gebruikers. 'Transform transferia from transitzones to area's where tey are - in the future- connected with the human lifecycle and the lifecycle of cars. in samenwerking met: Studio HNNH - Graphic design, Studio Reinier Bosch - Product- and Art-design, Floris Douma - Information design, Thomas Pleeging - Graphic design |
|