PLATFORM FIETS020
PLATFORM FIETS020 / check www.fiets020.nl en de facebookpagina: www.facebook.com/fiets020
FIETS020 is het nieuwe fietsplatform van Bureau Wijkwiskunde en Stadsdeel Nieuw-West om het fietsen in Amsterdam Nieuw-West meer te promoten. Voor en door fietsers, waarbij er veel aandacht is voor lokale lifestyle, sport en techniek.
De website van FIETS020 wordt gemaakt door Bureau Wijkwiskunde in samenwerking met een team van bewoners en professionals uit Stadsdeel Nieuw-West: Fatima Essahsah (blogger), Frank Piels (blogger), Silvia van der Wal (blogger), Jelle Molenaar (blogger), Kareem Jobe (filmer), Nick Meijer (filmer), Martin Wilhemus (filmer), Marlise steeman (fotograaf), Martine van Herrewegen (visueel antropoloog & producer), Lianne Quax (veldwerk), Jonathan Kraayeveld (grafische vormgeving), FanZ, The Hood/Combiwel, Streetcornerwork, Karim Arouss van Rijwielmarkt K&R, Donny van Fietsverkoop Wildeman, het ROC TOP en GIANT Experience.
Wil jij ook meewerken aan FIETS020? Als reporter de wijk in? Een blog schrijven? Fotograferen of filmen met professionele apparatuur? Laat het ons weten en werk samen met ons mee om van Nieuw-West de leukste fietswijk van Amsterdam te maken!
PLATFORM FIETS020 / check www.fiets020.nl en de facebookpagina: www.facebook.com/fiets020
FIETS020 is het nieuwe fietsplatform van Bureau Wijkwiskunde en Stadsdeel Nieuw-West om het fietsen in Amsterdam Nieuw-West meer te promoten. Voor en door fietsers, waarbij er veel aandacht is voor lokale lifestyle, sport en techniek.
De website van FIETS020 wordt gemaakt door Bureau Wijkwiskunde in samenwerking met een team van bewoners en professionals uit Stadsdeel Nieuw-West: Fatima Essahsah (blogger), Frank Piels (blogger), Silvia van der Wal (blogger), Jelle Molenaar (blogger), Kareem Jobe (filmer), Nick Meijer (filmer), Martin Wilhemus (filmer), Marlise steeman (fotograaf), Martine van Herrewegen (visueel antropoloog & producer), Lianne Quax (veldwerk), Jonathan Kraayeveld (grafische vormgeving), FanZ, The Hood/Combiwel, Streetcornerwork, Karim Arouss van Rijwielmarkt K&R, Donny van Fietsverkoop Wildeman, het ROC TOP en GIANT Experience.
Wil jij ook meewerken aan FIETS020? Als reporter de wijk in? Een blog schrijven? Fotograferen of filmen met professionele apparatuur? Laat het ons weten en werk samen met ons mee om van Nieuw-West de leukste fietswijk van Amsterdam te maken!
De Website van FIETS020 is online!
De stadsdeelwethouders Ronald Mauer (Sport) en Paulus de Wilt (Duurzaamheid) lanceerden zaterdag de nieuwe website Fiets020 tijdens het BMX & Actioncam Event, een fietscross-evenement op sportpark Ookmeer. Fiets020 is het digitale platform voor en door jongeren in Nieuw-West.
Jongeren bloggen (www.fiets020.nl/), facebooken (www.facebook.com/fiets020), twitteren (FIETS020, FIETS_020), fotograferen en filmen over de vele facetten van het fietsen: lifestyle, sport en techniek. Aanwezigen konden kijken naar BMX-stunts, zelf met een BMX crossen onder professionele begeleiding en filmen met een actioncamera terwijl je fietst. Bron: Dichtbij.nl / Foto's: Merlijn Michon.
Jongeren bloggen (www.fiets020.nl/), facebooken (www.facebook.com/fiets020), twitteren (FIETS020, FIETS_020), fotograferen en filmen over de vele facetten van het fietsen: lifestyle, sport en techniek. Aanwezigen konden kijken naar BMX-stunts, zelf met een BMX crossen onder professionele begeleiding en filmen met een actioncamera terwijl je fietst. Bron: Dichtbij.nl / Foto's: Merlijn Michon.
BEGINPUNT
FIETS020 is begonnen als imagocampagne om jongeren meer op de fiets te krijgen in Amsterdam Nieuw- West. Doel Het verbeteren van het imago van 'de fiets' en 'het fietsen' onder bewoners in Amsterdam Nieuw- West en Amsterdam, met als doel dat mensen vaker gaan fietsen en fietsen een groter onderdeel van hun dagelijkse routine wordt. Vooronderzoek Beginpunt van deze imagocampagne is het onderzoek dat wij in 2012 uitvoerden in opdracht van het stadsdeel naar het fietsgedrag onder bewoners in Nieuw West. Dit stadsantropologische onderzoek is met succes afgerond en heeft veel aandacht gekregen binnen het stadsdeel, maar heeft ook landelijk publiciteit gekregen. Onder andere via de wijkwiskunde website, de website van fietsberaad, een publicatie in het tijdschrift van fietsberaad en een symposium ‘is fietsen cool of hot’ van de fietsersbond waar we hebben gesproken over ons onderzoek naar fietsgedrag in Amsterdam Nieuw West. Regelmatig worden wij door verkeersadviseurs, gemeenten en organisaties die zich bezig houden met fietsen (en fietsgedrag in het bijzonder) geraadpleegd voor meer informatie over dit stadsantropologische gebruikersonderzoek. Vaak vanuit de interesse naar wat de precieze op- en afstapmomenten zijn onder de jongeren in combinatie met het negatieve imago dat fietsen heeft binnen deze groep. Zo schrijft Willy Sweers van Ligtermoet & Partners (adviseurs in verkeersbeleid) over ons onderzoek: ‘Een onthullende analyse die nu eens werkelijk de vinger krijgt achter wezenlijke blokkades: waarom Nieuw West zo weinig fietst. Overigens geen fatalistisch relaas; de adviseurs zien wel degelijk aanknopingspunten voor het slechten van de blokkades.’ Een van de belangrijkste conclusies die in dit onderzoek naar voren kwam is dat fietsen en de fiets een slecht imago heeft onder jongeren. Veel gehoorde uitspraken van de jongeren die we hebben gesproken op straat, bij school, de sportclub en thuis, gaan over dat fietsen niet ‘straat’ is, voor Nederlanders is, niet cool is, of dat ze er te ‘lui’ voor zijn. Het laatste betekent overigens niet dat ze letterlijk te lui zijn, maar het niet cool vinden om met een rood hoofd, bezweet of moe en met het haar door de war het schoolplein op te fietsen en/of vrienden te ontmoeten. Je moet vooral 'relaxed, cool en chill' zijn binnen deze groep. Het negatieve imago vormt de grootste barrière voor jongeren om te gaan fietsen. Dit terwijl er in het stadsdeel relatief veel jongeren wonen en er veel potentie in deze groep zit om het fietsgebruik omhoog te kunnen brengen, mits met gebruik van de juiste middelen. Alle ervaring en kennis uit dit eerdere onderzoek kunnen we nu inzetten voor het vervolg: een positieve fiets imagocampagne gericht op jongeren. Negatief imago Naast de praktische redenen die er in het onderzoek genoemd zijn door jongeren om niet te gaan fietsen: geen kennis hoe een kapotte fiets te repareren, slecht weer, niet de juiste (regen)kleding, speelt dus het sterke negatieve imago een grote rol. Dit valt op in het straatbeeld van Nieuw-West, vooral als je er observaties uit andere Amsterdamse stadsdelen naast zet. In ‘De Pijp’ zie je bijvoorbeeld veel jonge mensen trots met de nieuwste fietsmodellen langskomen en is het in Amsterdam Oost veel normaler om je kind achter- of voorop in een vrolijk gekleurd kinderzitje naar school te brengen. Het hippe, het modebewuste en de trendy uitstraling van de fiets en het fietsen, en ook het daarbij horende gezien willen worden op jouw eigen fiets die past bij jouw identiteit (het onderscheidende karakter) zie je een stuk minder in Nieuw-West. Wat verder uit ons onderzoek naar voren kwam is dat het gezamenlijk fietsen wordt gemist, de leuke, sociale en gezellige aspecten van het fietsen. De doelgroep De imagocampagne richt zich op alle jongens en meisjes in Nieuw-West in de leeftijd van 11 t/m 19 jaar. Rond hen richten wij de imagocampagne in en focussen ons op de leeftijd net voor de brugklas (vaak een afstapmoment, jongeren stoppen met fietsen als ze naar de middelbare school gaan en stappen later ook moeilijker weer op) en gedurende de middelbare schoolperiode. Aanpak De imagocampagne zal en een positieve insteek hebben, die aansluit bij- en komt uit de leefwereld van de doelgroep zelf. Dus geen autoritaire, van bovenaf bedachte teksten, slogans of boodschappen, of een wijzende vinger naar diegenen die het niet goed doen. We zullen er voor zorgen dat de campagne succesvol is onder de groep waar het om gaat; de jongeren. Hierbij tegelijk realiserend dat ‘de jongere’ niet bestaat. De ene jongere is de andere niet. Er wonen heel veel verschillende jongeren in Nieuw-West, met verschillende leefwerelden en (sub)culturen. Voor de campagne ontwerpen we een specifieke Wijkwiskundige werkmethode die op verschillende niveaus, alle jongeren aan zal spreken. We doen dat door uit te gaan van de diversiteit die er bestaat binnen de doelgroep, maar ook door in te spelen op dat wat algemeen gedeeld wordt op het gebied van jongerencultuur en de trends van het moment. Oktober 2013: Het project is in volle gang en updates zullen hier gepost worden.. |