In opdracht van woningcorporatie Woonbedrijf deden wij volgens Wijkwiskundige methodiek stadsantropologisch onderzoek in de wijk Tivoli in Eindhoven. We logeerden een week middenin de buurt en voerden een uitgebreid kwalitatief buurtonderzoek uit in de buurt. Dit onderzoek is vervolgens gepresenteerd aan Woonbedrijf. Op de site van Woonbedrijf staat een mooie samenvatting van de impact en het vervolg van ons onderzoek:
'De komende jaren staat Tivoli in het teken van groot onderhoud en sloop- nieuwbouw. De woningen brengen we weer technisch up-to-date. Uiteraard kijken we ook naar de toekomstvisie van de wijk. Wat wil de ‘Tivoliaan’? Hoe is het wonen in Tivoli? Wat vinden onze bewoners fijn en wat juist niet? En voor welke nieuwe bewoners is de wijk interessant? Woonbedrijf maakte al eerder een doorkijk (visie) naar Tivoli in 2025. Bureau Wijkwiskunde toetste onze toekomstvisie. Deze groep antropologen logeerde, op onze uitnodiging, een week lang in Tivoli. En deed op een laagdrempelige manier een uitgebreid kwalitatief buurtonderzoek. Bewoners, ondernemers en ook een aantal professionals, kwamen aan het woord. Zo keek Wijkwiskunde voor ons eens door een heel andere bril naar deze buurt. De uitkomsten van hun week ‘als Tivoliaan’ werd een mooie verzameling foto’s, video’s, uitspraken, interviews, conclusies en aanbevelingen. Vaak heel herkenbaar, soms ook verrassend. Het leverde naast levendige discussie, veel inspiratie op. En voor Woonbedrijf nieuwe speerpunten, die we meteen in de praktijk gaan brengen. Daarmee legt dit onderzoek een sterkere basis voor een actieplan met samenwerkende partijen en de bewonersorganisatie. Zo leidt de frisse antropologische blik dus tot een aantal nieuwe ideeën voor een (nóg) mooier Tivoli.'
Klik hier om het hele artikel op de site van Woonbedrijf te lezen. Meer weten over dit Wijkwiskundige buurtonderzoek? Klik hier voor meer info.
'De komende jaren staat Tivoli in het teken van groot onderhoud en sloop- nieuwbouw. De woningen brengen we weer technisch up-to-date. Uiteraard kijken we ook naar de toekomstvisie van de wijk. Wat wil de ‘Tivoliaan’? Hoe is het wonen in Tivoli? Wat vinden onze bewoners fijn en wat juist niet? En voor welke nieuwe bewoners is de wijk interessant? Woonbedrijf maakte al eerder een doorkijk (visie) naar Tivoli in 2025. Bureau Wijkwiskunde toetste onze toekomstvisie. Deze groep antropologen logeerde, op onze uitnodiging, een week lang in Tivoli. En deed op een laagdrempelige manier een uitgebreid kwalitatief buurtonderzoek. Bewoners, ondernemers en ook een aantal professionals, kwamen aan het woord. Zo keek Wijkwiskunde voor ons eens door een heel andere bril naar deze buurt. De uitkomsten van hun week ‘als Tivoliaan’ werd een mooie verzameling foto’s, video’s, uitspraken, interviews, conclusies en aanbevelingen. Vaak heel herkenbaar, soms ook verrassend. Het leverde naast levendige discussie, veel inspiratie op. En voor Woonbedrijf nieuwe speerpunten, die we meteen in de praktijk gaan brengen. Daarmee legt dit onderzoek een sterkere basis voor een actieplan met samenwerkende partijen en de bewonersorganisatie. Zo leidt de frisse antropologische blik dus tot een aantal nieuwe ideeën voor een (nóg) mooier Tivoli.'
Klik hier om het hele artikel op de site van Woonbedrijf te lezen. Meer weten over dit Wijkwiskundige buurtonderzoek? Klik hier voor meer info.