Gebruikersonderzoek Makassarplein, Amsterdam
opdrachtgever: stadsdeel Amsterdam Oost opdracht: kwalitatief onderzoek naar het huidige en toekomstige gebruik van het Makassarplein, Amsterdam aanpak: in totaal spraken we met 170 buurtbewoners over hun ervaringen met het plein en de mogelijke verbetering ervan. onderzoekstechnieken: participerende observatie, registratie (tellen, lokaliseren), gesprekken/ open interviews, enquêtes, huis aan huis gesprekken, focusgroepdiscussie. uitkomst: het onderzoek is gepresenteerd aan het kernteam van de Makassarplein Community en werd daar goed ontvangen. De onderzoeksresultaten worden door hen (actieve buurtbewoners en (semi-) professionals) gebruikt om actiepunten te formuleren en strategie ter verbetering van de Makassarpleinbuurt te bepalen. Stadsdeel Amsterdam Oost gebruikt het onderzoeksrapport o.a. bij de integrale aanpak van de buurt en bij ontwerpsessies van het plein samen met bewoners van de Makassarpleinbuurt. Publicatie: QUEST REPORT & ACTION PLAN Breda / Quality management tool for Urban Energy efficient Sustainable Transport
Uit deze publicatie: 'In opdracht van het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West heeft antropologisch adviesbureau Wijkwiskunde het wel en niet fietsen in Nieuw-West geanalyseerd. Zij concluderen dat fietsen een rol speelt in de levensloop, waarbij mensen ook een ‘mobiliteitscarrière’ doorlopen. Daarbij treden min of meer natuurlijk opstap- en afstapmomenten op. Zo is het een logische afstapmoment voor ouders die hun kinderen niet langer met de fiets naar school brengen, als een derde kind op komst is. Zodra de oudste echter zelf kan fietsen, is het zaak snel weer een opstap te stappen. Fietspromotie zou vooral behulpzaam moeten zijn bij het snel weer introduceren van nieuwe opstapmomenten, zodra fietsen in de levensloop weer logisch wordt; weer een plek verdient in het ‘keuze-mandje’. Door: Willy Sweers, Quest auditor (Ligtermoet & Partners) De gehele publicatie is hiernaast te lezen --> (klik op het rechthoekje rechtsonder in de Scribd viewer voor fullscreen beeld) Publicatie over het FIETS020 project van Wijkwiskunde in het tijdschrift AGORA.
Fietsen in Amsterdam Nieuw-West. Amsterdam wordt vaak gezien als de fietshoofdstad van de wereld. Beleidsmakers kijken verlekkerd naar de enorme drommen fietsers die zich in de spits door de stad persen. Het fietsgebruik is echter verre van gelijkmatig over de stad verdeeld. De kaart hieronder laat zien dat er een verschil van tientallen procenten in fietsgebruik is tussen centrale stadsdelen als West en Centrum en verder gelegen stadsdelen als Zuidoost en Nieuw-West. In stadsdeel Nieuw-West blijft zelfs ondanks de uitstekende fietsinfrastructuur het fietsgebruik achter. In vervolgonderzoek dat nu loopt doet Bureau Wijkwiskunde onderzoek naar kansen om fietsgebruik onder jongeren in Nieuw-West te verhogen. Op de volgende pagina’s wordt dit uit de doeken gedaan: positieve perspectieven van jongeren (pagina 38 en 39) en een nieuwe aanpak, gericht op imagoverbetering. De uitvoering van het project is online te volgen op www.fiets020.nl Online eindpresentatie: Onderzoek naar het fietsgebruik en het imago van fietsen in stadsdeel Nieuw-West, Amsterdam
opdrachtgever: Stadsdeel Amsterdam Nieuw-West datum: november 2012 - december 2012, de eindresultaten zijn opgenomen in de fietsnota 2013-2018. uitvoering: Grootschalig stadsantropologisch onderzoek naar het gebruik van de fiets en het imago van fietsen in Amsterdam Nieuw-West. hoofdvragen: Waarom wordt er in Amsterdam Nieuw-West minder gefietst dan in andere stadsdelen? Wie fietsen er wel en wie fietsen er niet? Wat is het imago van fietsen in Nieuw-west? gebruikte onderzoeksmethoden: Veldwerk, buurtonderzoek, huis-aan-huisgesprekken, fotografie, foto-elicitatie, focusgroepdiscussies, participerende observatie, straatinterviews, diepte interviews. De gehele presentatie is hiernaast te bekijken --> (klik op het rechthoekje rechtsonder in de Scribd viewer voor fullscreen beeld) |
|
Publicatie: definitief ontwerp Makassarplein.
Het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost heeft het voorlopig ontwerp voor een nieuw Makassarplein vastgesteld. Bureau Wijkwiskunde heeft het gebruik van het plein onderzocht. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat het plein slecht wordt gebruikt en onveilig voelt. Bij de omwonenden en andere gebruikers van het plein bestaat onvrede over de huidige inrichting. Het plein nodigt nauwelijks uit tot verblijven en kan daardoor zijn functie als bindende factor van de buurt onvoldoende vervullen. We er trots op dat veel wensen van onze informanten en insprekers zijn gehonoreerd in het definitieve ontwerp. Moeders wilden graag een groen, overzichtelijk en veilig plein. Kinderen en jongeren kozen voor twee sportvelden zodat er meer groepen tegelijk kunnen spelen. Vooral het voetbalveld van kunstgras was een grote wens; op verzoek van jongeren krijgt dit veld bovendien een dug-out. Doordat alle activiteiten een eigen plek krijgen, behoort de rommeligheid van het huidige plein tot het verleden. Klik hier voor het online PDF boekje van het ontwerp Makassarplein. |
|
Publicatie onderzoek Makassarplein. In opdracht van stadsdeel Amsterdam Oost voerde Bureau Wijkwiskunde in de periode van september tot en met november 2011 een sociaal onderzoek uit naar het gebruik van het Makassarplein in Amsterdam. Centraal in dit onderzoek staat de relatie van de mens tot zijn omgeving, met als doel het antwoord te krijgen op de vraag hoe het Makassarplein verbeterd zou kunnen worden. Klik hier om de PDF publicatie 'onderzoek Makassarplein' te lezen.. |
|
Publicatie Movisie Samenlevingsopbouw, 2012, nummer 233, jaargang 31. Klik op het artikel hiernaast om het groter te lezen. REACTIVATE! Vernieuwers van de Nederlandse architectuur Auteur: Indira van 't Klooster, 256 pag., 16 x 24 cm, Aparte Nederlandse en Engelse edities. Vormgeving: Eva Heisterkamp. Met Wijkwiskunde staan we in het boek als 1 van de 40 vernieuwers van de Nederlandse architectuur. In de 21ste eeuw komt in een nieuwe maatschappelijke en financiële context een groep jonge Nederlandse architecten en stedenbouwers tot nieuwe ideeën over hun vak. Leegstand, processtedenbouw, stilvallende investeringen, sociale tegenstelingen, verstarde organisaties, milieueisen. Zij worden ontwikkelaar en ondernemer, creëren zelf opdrachtsituaties, vormen nieuwe coöperatieven en leveren ideeën die inspirerend zijn en ook in moeilijke financiële tijden praktisch toepasbaar en realiseerbaar zijn. |
|
Europan 2010. Kanaleneiland, Utrecht. Digitale uitgave: Zichtbaar Verbinden Al ruim twintig jaar wordt er over gedebatteerd, gediscussieerd en over getwist: wat te doen met die buitenwijk van Utrecht met verloederde wederopbouwflats, hangjongeren en grimmige sfeer. Wat te doen met Kanaleneiland? Wijkwiskunde werkte mee om nieuwe ideeën van aanpak voor de wijk te genereren door deel te nemen aan de prijsvraag voor de tiende editie van Europan. aanpak: Bureau Wijkwiskunde heeft in samenwerking met Renee Appelo (Qua) and Emelie Koch (MVRDV), een plan ingediend voor het toekomstige aanzien van Kanaleneiland-Noord. Geankerd in ontwerp, antropologie en architectuur samengebracht. resultaat: Definitie van de identiteit van Kanaleneiland en aanbevelingen tot verbetering van de uitstraling van wijk op sociaal en fysiek niveau, onder de titel 'Zichtbaar Verbinden'; 3 presentatie panelen en boek met onderzoeksresultaten. Lees het boekje hiernaast of klik hier voor meer informatie. |
Publicatie 'Oog voor de buurt', Atelier Rijksbouwmeester. Het magazine ‘Oog voor de buurt’, gemaakt in opdracht van het Atelier Rijksbouwmeester/DG Wonen Bouwen en Integratie, schetst een beeld van acht ontwerpateliers die tussen en 2009 en 2011 plaatsvonden in zogenoemde 'aandachtswijken' Crooswijk in Rotterdam, Poelenburg in Zaandam, Doornakkers in Eindhoven, Lelylaan en Transvaal in Amsterdam, de Stationsbuurt in Den Haag en Zomerzone in Haarlem. Bureau Wijkwiskunde was actief in zowel het ontwerpteam van Doornakkers (Eindhoven) als in de Stationsbuurt van Den Haag. In het magazine zijn tevens interviews opgenomen met betrokkenen en experts. Klik hier om de PDF publicatie 'oog voor de buurt' te lezen. |
|
Publicatie 'imago en de identiteit van Doornakkers', Woonbedrijf. De onderzoeken werden uitgevoerd door drie bureaus. Wijkwiskunde onder- zocht de sociaal-ruimtelijke aspecten, met name het imago en de identiteit van Doornakkers. 5F10 nam de landschaps- architectuur en stedenbouwkundige aspecten onder de loep, en Stadsherstel NV Amsterdam analyseerde de cultuur- historische waarde en mogelijkheden voor herbestemming van locaties. Hun bevindingen worden meegenomen in de plannen om de leefbaarheid in de aandachtswijk te verbeteren. Klik op het artikel hiernaast om het groter te lezen. |
|
Boeken over Stationsbuurt Den Haag. boek 1: Stationsbuurt Den Haag, 7 dagen observatie, veldwerk en onderzoek” ISBN 978-90-813327-4-3 boek 2: “Stationsbuurt Den Haag, ankerpunten, clusters en aanbevelingen” ISBN 978-90-813327-5-0 De buurt rond het treinstation Holland Spoor (Den Haag) heeft al decennia te maken met een negatief en stigmatiserend imago. Terwijl beleidsmakers, architecten, economen, woningcorporaties en buurtcomités op verschillende fronten de problematiek in de wijk proberen te tackelen en aan te pakken, verandert het hardnekkige imago van de wijk nog niet mee. Wijkwiskunde werkt aan de mogelijkheid om tot positieve imagoverandering van de Stationsbuurt te komen. Aanbevelingen en aanknopingspunten voor het positief veranderen van het imago van de wijk, aan de hand van vier clusters. Het onderzoek is gepresenteerd aan de betrokken partijen en verwerkt in twee boeken. |
|
Publicatie 'ontwerpen in de aandachtswijken', Atelier Rijksbouwmeester. In dit essay van Nicoline Kok 'ontwerpen in de aandachtswijken' worden onze projecten in de krachtwijken Doornakkers (Eindhoven) en Stationsbuurt (Den Haag) uitvoerig besproken. Het essay maakt onderdeel uit van het net uitgegeven boek 'Stedenbouw als Strategie: transformatie van de bestaande stad'. In dit boek staat de betekenis van het vak stedenbouw ter discussie. In de laatste Architectuurnota van de Ministeries van VROM en OCW wordt gesteld dat de stedenbouw een zwakke positie inneemt. In deze Stadscahiers wordt onderzocht hoe de stedenbouw van belang kan zijn in de vernieuwing die dringend noodzakelijk is in vele twintigste eeuwse wijken in ons land. Bron: Stedenbouw als strategie, Stadscahiers (redactie),Vormgeving: Joseph Plateau, Paperback, 176 pagina's, 17 x 23 cm, ISBN 978 90 8506 7948) Lees hier Nicoline's essay [op blz 57 over wijkwiskunde] |
|
Artikel over Park(ing)Day in de Echo. Samen met Placemakers organiseerde Bureau Wijkwiskunde Park(ing)day. Vijftien initiatieven uit de Indische Buurt kregen een plek en groenpakket langs de 1e van Swinden en de Javastraat. Even geen auto's parkeren maar groene parkjes in de straat! We leverden aan deelnemers een groen basispakket met een grasmat, bloemen en planten om de park(eer)plek aan te kleden. Verder waren deelnemers vrij om hun eigen identiteit aan hun park te geven.Door zichzelf neer te zetten in de openbare ruimte hebben meerdere groene bewonersinitiatieven elkaar leren kennen. Tegelijkertijd maakten bewoners, ondernemers en passanten kennis met elkaar op straat en ervaarden samen de vernieuwende mogelijkheden van groen in de stad. Klik op het artikel hiernaast om groter te lezen. |
|
Artikel over ons project 'Groeten uit Slotervaart' in de Westerpost.
'Groeten uit Slotervaart' Is een formule waarmee buurtbewoners hun positieve ervaringen met Slotervaart kunnen delen met anderen. We ontdekken, brengen in beeld en ontwerpen samen met de bewoners van Slotervaart, met als doel een beter imago en een sterkere sociale samenhang in de buurt te ontwikkelen. Ga mee op reis door deze bijzondere, boeiende en kleurrijke wijk! www.groetenuitslotervaart.nl Klik op het artikel hiernaast om groter te lezen. |
Publicatie 'kansen voor de stationsbuurt'. De buurt rond het treinstation Holland Spoor (Den Haag) heeft al decennia te maken met een negatief en stigmatiserend imago. Terwijl beleidsmakers, architecten, economen, woningcorporaties en buurtcomités op verschillende fronten de problematiek in de wijk proberen te tackelen en aan te pakken, verandert het hardnekkige imago van de wijk nog niet mee. In opdracht van Atelier Rijksbouwmeester werkte Wijkwiskunde mee aan een mogelijke positieve imagoverandering van de Stationsbuurt. |
|
De poort naar een nieuw leven, over asielzoekers en asielzoekerscentra in Nederland.
Antropoloog Merlijn Michon is op zoek gegaan naar de antwoorden op de vraag hoe asielzoekers zelf hun verblijf in de opvangcentra percipiëren vanaf het moment dat zij als vluchteling aankomen in Nederland tot het moment dat zij de opvangcentra verlaten. Hoe vormen zij hun eigen individuele identiteit tijdens het vaak langdurig afwachten van de asielprocedure in een opvangcentrum? Het theoretisch kader bij het vinden van de antwoorden wordt onder andere gevormd door theorieën over psychosociale- en migratieprocessen als ontworteling, acculturatie en cultuurschok. Het totale karakter van de grotere opvangcentra wordt aangetoond aan de hand van Ervin Goffman’s studie ‘Totale Instituties’. Klik hier voor een uitgebreide samenvatting. |